مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 10 مهر 1397 ساعت 16:352018-10-02اقتصادي

شناسایی ژنتیک باکتری های سودمند برای افزایش تولیدات گیاهی


دانشیار دانشکده کشاورزی دانشگاه ایلام، ژنتیک باکتری های سودمند برای تولیدات گیاهی را در کردستان شناسایی و در مجامع بین المللی ثبت کرد.

- ه گزارش ایسنا، دکتر محمدجواد زارع در این خصوص گفت: جداسازی این باکتری ها در مناطق سردسیر استان کردستان انجام گرفت و چندین باکتری با توانمندی تثبیت نیتروژن و تولید هورمون رشد گیاهی در طی دوسال انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفتند.

دانشیار گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه ایلام افزود: پس از بررسی های مختلف در داخل و خارج از کشور، معلوم شد باکتری های مورد آزمایش متعلق به جنس آزوسپیریلوم گونه زی هستند و پس از ارسال این گونه نمونه ها به کشور برزیل، توسط پروفسور سلدن توالی یابی ژنتیکی انجام و یافته های محققان ایرانی تایید شد.

وی با اشاره به وجود ژن مربوط به نیتروژناز در باکتری های شناسایی شده در کردستان گفت: این گونه ها در منابع معتبر علمی ثبت شدند و در کتابی توسط انتشارات بین المللی اسپرینگر معرفی شدند.

دکتر زارع با اشاره به اینکه به کارگیری باکتری ها در تولید گیاهان زراعی قدمتی نزدیک به 60 سال دارد، گفت: این باکتری ها از روش های مختلف موجب افزایش رشد و تولید محصول می شوند.

وی افزود: در برخی از کشورها از این باکتری ها در جهت جایگزینی بخشی از کودهای شیمیایی استفاده می شود و در حال حاضر تول


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شناسایی ژنتیک باکتری های سودمند برای افزایش تولیدات گیاهی

شناسایی ژنتیک باکتری های سودمند برای افزایش تولیدات گیاهی