یادداشتی از محمدآقابابایی تبلور بینش عرفانی شهریار در دیوان اشعارشبا بررسی اصطلاحات عرفانی دیوان شهریار می توان دریافت که او به بینشی عرفانی دست یافته بود و از دریچه این نگرش عرفانی سروده های خویش را با اصطلاحاتی چون شوق، - محبت، خوف، طلب، توبه، وجد و . معطر می ساخت. به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، دکتر محمد آقابابایی از اساتید دانشگاه در رشته زبان و ادبیات فارسی یادداشتی با محوریت شهریار و عرفان در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است. برخی از بزرگان معاصر، عرفان را نگرش هنرمندانه به دین دانسته اند و از این رهگذر هر برداشت ذوقی و خالص و هنرمندان های از آیین و دین را می توان در این گستره جای داد. در عرفان و ادب فارسی، داستانهای فراوانی ذکر شده است که از ورود شخصیت ها به عالم عرفان و معنویت سخن گفته است. تحول شخصیت ها، رکن اساسی اینگونه داستان هاست. الگوهای متعددی از این تحولات وجود دارد که با مطالعه سرگذشت نامه ها و تذکره ها می توان به آنها دست یافت. یکی از منابع قابل بررسی و شیرین در این زمینه، تذکره الاولیاء عطار نیشابوری است که ضمن معرفی و بیان داستان ها و اقوال عرفای منتخب، سرگذشت تحول درونی و روحی ایشان را نیز بازنموده است. شخصیت های این داستان ها، عموماً با رویدادی فردی یا اجتماعی، شنیدن قول و فعل دیگران و مسائلی از این قبیل از مرحله تعادل اولیه خارج شده برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |