مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 شهریور 1397 ساعت 09:352018-09-17سياسي

شیپورچی ها در ابرکوه به خیابان آمدند + تصاویر


محقق ابرکوهی، مراسم های پوش زنی، روضه خوانی، پامنبری، چاووشی خوانی، شیپور جمع، سینه زنی و زنجیرزنی را از جمله آداب عزاداری مردم ابرکوه در ماه محرم برمی شمارد.

- عزاداری ماه محرم در ابرکوه از دیرباز با برگزاری آیین ها و آداب خاصی همراه بوده اما اغلب آن ها در سراسر کشور کم نظیر بوده و آن را به یک عزاداری منحصربه فرد تبدیل کرده است.

حامد اکرمی، یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی که تحقیقات گسترده ای در این رابطه انجام داده است، در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می کند: قبل از شروع ماه محرم، خبر فرا رسیدن این ماه با برپایی یک آیین کهن به نام پوش زنی به همگان اعلام می شده است.

در این آیین، بزرگ ترین پوش ها در خانه نائب زینلی محله گل کاران و خانه قیومی ها در محله درب قلعه، همراه با چاووشی خوانی برافراشته و برای روضه خوانی آماده می شد.

آغاز مراسم روضه خوانی 5 روز قبل از محرم اکرمی عنوان می کند: پنج روز قبل از شروع ماه عزای سالار شهیدان، مجالس روضه خوانی با حضور روحانیونی از یزد و وعاظ مشهور همین شهر در نقاط مختلف برپا می شد.

وی می گوید: آیین پامنبری یکی از رسومی بود که در همین مجالس روضه انجام می شد، بدین ترتیب که در حد فاصله حضور دو روحانی روی منبر، افرادی که غالباً با روضه خوانی آشنا بودند، همراه با روضه خوانی دست بر زانوهای خود می ز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شیپورچی ها در ابرکوه به خیابان آمدند + تصاویر

شیپورچی ها در ابرکوه به خیابان آمدند + تصاویر