مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 18 شهریور 1397 ساعت 10:362018-09-09اقتصادي

امکان اندازه گیری زاویه تماس قطره مایع با سطح فراهم شد


پژوهشگران دانشگاه تهران با ارتقای فناوری مربوط به دستگاه اندازه گیری زاویه تماس و کشش سطح، امکان آنالیز سطوح و زاویه تماس در حوزه نانو مهندسی سطح را در کشور فراهم کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید فرشید چینی، مجری طرح با بیان اینکه در مطالعات خود نسل سوم دستگاه اندازه گیری زاویه تماس و کشش سطحی را عرضه کرده اند، گفت: این دستگاه برای اندازه گیری زاویه تماس قطره مایع بر روی سطح جامد (Contact Angel) مورد استفاده می گیرد.

وی با اشاره به اهمیت این دستگاه توضیح داد: در صورتی که قطره آب روی سطحی قرار گیرد، بسته به زاویه ای که قطره مایع با سطح و فاز گازی (هوا) می سازد، سطوح به دو دسته تقسیم می شوند.

در صورتی که زاویه تماس کوچکتر از 90 درجه باشد، سطح آبدوست و اگر زاویه تماس بیشتر از 90 درجه باشد، سطح آب گریز خواهد بود.

چینی با تاکید بر اینکه سطحی که زاویه تماس سطح آن بزرگتر و یا مساوی 150 درجه باشد، سطح فوق آب گریز نامیده می شود، اضافه کرد: کاربرد این دستگاه برای اندازه گیری دقیق زوایای تماس استاتیکی، پیشروی، پسروی و هسیترزیس (پسماند) است.

مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه قادر است قطره ای با اندازه دلخواه و به صورت اتوماتیک روی سطح نمونه را مورد مطالعه قرار دهد، خاطرنشان کرد: از طریق عکس برداری با دوربین با دقت بالا و پرداز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

امکان اندازه گیری زاویه تماس قطره مایع با سطح فراهم شد

امکان اندازه گیری زاویه تماس قطره مایع با سطح فراهم شد