مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 30 مرداد 1397 ساعت 14:202018-08-21فرهنگي

موسیقی محلی کاشمر گنجینه ای 200 ساله


یکی از پیشکسوتان موسیقی محلی کاشمر گفت: موسیقی، هنری است که در کنار زبان یکی از بخش های هویت فرهنگی محسوب می شود و می توان از آن به عنوان یکی از گنج های به جا مانده از دوران های گذشته در میان فرهنگ این اقوام نام برد.

- حسن عابدینی که آواز آهوی دشت او شهره جهانی دارد در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: منطقه کاشمر با وجود اینکه از نظر موسیقی با توجه به مجاورت با تربت جام از ساختار مشترکی با یکدیگر برخوردارند اما در برخی از آواها از ویژگی های خاص و منحصری برخوردار است.

وی با اعلام اینکه اغلب این اشعار که بیشترشان چهار بیتی هستند با سازهای متداول کاشمر از جمله دوتار، دو سازه، سورنا، دهل و دایره خوانده می شوند، عنوان کرد: براساس تحقیقات انجام شده و براساس آنچه بزرگان این عرصه گفته اند در 80 سال قبل آقای ذوالفقار عسگریان از اساتید بزرگ موسیقی خراسان که متولد کاشمر بودند به دلیل اینکه در قدیم منطقه فاقد جاده بود از کاشمر با الاغ به روستاهای مختلف می رفتند تا دوتار و موسیقی محلی را معرفی و آن را ماندگار کنند.

این پیشکسوت موسیقی با بیان اینکه تاریخ موسیقی فولکلور محلی کاشمر به بیش از 200 سال قبل بر می گردد، اضافه کرد: زمانی که در صدها سال قبل مندسین نامراد کشته می شود مادرش با اشعار محلی از داغ فرزندش با مردم گفت و گو می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موسیقی محلی کاشمر گنجینه ای 200 ساله

موسیقی محلی کاشمر گنجینه ای 200 ساله