مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 مرداد 1397 ساعت 18:002018-08-18سياسي

مدل «تسهیل زد و بند و بعد بگیر و ببند»


استاد دانشگاه شهید بهشتی به ظهور و بروز پدیده رانت و فساد اقتصادی در جامعه ایرانی پرداخت و راهکار برون رفت آن را نیز پیشنهاد داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، محمد فاضلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: سال هاست متن هایی از اقتصاددانان - از همه مکاتب - می خوانم که توضیح می دهند سیاست گذار در ایران چگونه توزیع رانت و انجام فساد را مهیا می کند.

سه دلیل عمده برای این گونه اقدامات سیاست گذار وجود دارد: اول، کم دانشی و ناتوانی در پیش بینی عواقب سیاست های نادرست دوم، انگیزه های خیرخواهانه - حمایت از اقشار آسیب پذیر - که به ضد خود بدل شده و در نهایت به تضعیف همین اقشار می انجامند.

سوم، انگیزه های مفسدانه که سیاست گذار مستقیم در آنها سهیم است یا گروه هایی با تحلیل هایی که به خورد سیاستگذار می دهند او را هدایت می کنند.

نتیجه نهایی فرقی نمی کند و در هر سه حالت سیاست گذار زمینه زد و بند را فراهم می کند و کردار او را می توان تسهیل زد و بند خواند؛ زد و بندی که گاه عامدانه صورت می گیرد و گاه نتیجه غیر مستقیم کردار سیاست گذار است.

سیاست گذار بعد از اعمال این گونه سیاست ها و اقدامات – که در همه عرصه ها از ارز گرفته تا محیط زیست، آب، انرژی، اشتغال، سهمیه دانشگاه و.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مدل «تسهیل زد و بند و بعد بگیر و ببند»

مدل «تسهیل زد و بند و بعد بگیر و ببند»