مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 مرداد 1397 ساعت 04:052018-08-16فرهنگي

از دشواری های شعر خاقانی نهراسیم


از دشواری های شعر خاقانی نهراسیم و سطح علمی و عمومی خودمان را بالا ببریم؛ اگر کسی کلید گشودن در قصاید خاقانی دستش آید، - یک استاد دانشگاه گفت: از دشواری های شعر خاقانی نهراسیم و سطح علمی و عمومی خودمان را بالا ببریم؛ اگر کسی کلید گشودن در قصاید خاقانی دستش آید، هرگز این خانه و درگاه را رها نمی کند.

سیدجواد مرتضایی در گفت وگو با ایسنا، درباره شعر خاقانی و شخصیتش اظهار کرد: در قصاید خاقانی نبود توجه به مقوله تداوم تصویر، شعر را برای مخاطب بسیار دشوار می کند.

اما جالب این است که خاقانی را به عنوان یک شاعر قصیده سرا می شناسیم در حالی که غزل های خاقانی بسیار نرم، روان، زیبا و دلنشین است که هر کس آن ها را بخواند و خاقانی را از منظر غزل ها بنگرد، برایش یادآور سعدی می شود.

او ادامه داد: خاقانی چون یک شاعر صورت گرا و فرمالیست است، قطعا استفاده از ابزارهای بلاغی و انواع و اقسام صور خیال، صنایع بدیعی و مطالب مربوط به علم معانی کارکرد قابل توجهی در شعرهایش دارد؛ اما در بین صنایع بدیعی، انواع جناس به دلیل فرمالیست بودن خاقانی، بسیار مورد توجه اوست؛ یعنی خاقانی آن گونه ماهرانه از انواع جناس در شعرهایش بویژه قصاید بهره گرفته که به جرأت می توانم بگویم هیچ شاعری در این حد نتوانسته از صنعت جناس بهره مند شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از دشواری های شعر خاقانی نهراسیم

از دشواری های شعر خاقانی نهراسیم