مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 31 تیر 1397 ساعت 08:352018-07-22اجتماعي

مشاهده طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در آسمان شامگاهی 5 مرداد


در شامگاه 5 مرداد ماه جاری طولانی ترین ماه گرفتگی قرن بیست و یکم رخ می دهد که این پدیده در کل کشور قابل مشاهده است.

- مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه ماه گرفتگی در روز 5 مرداد سال جاری رخ خواهد داد، گفت: این گرفت از نوع "گرفت کامل" ماه و این گرفت متعلق به ساروس 129 و سی و هشتیمن گرفت از هفتاد و یک گرفت این دوره (ساروس) خواهد بود.

عتیقی با بیان اینکه این پدیده از کل کشور قابل مشاهده است، یادآور شد: خسوف روز 5 مرداد ماه طولانی ترین گرفت کامل ماه در قرن بیست و یکم است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: علاوه بر آنجنوب آمریکا و همچنین قاره های اروپا، آفریقا و آسیا و استرالیا شاهد این ماه گرفتگی کامل هستند.

وی اضافه کرد: بر خلاف خورشید گرفتگی که با کوچک بودن سایه ماه بر روی زمین، منطقه کوچکی صرفا شاهد خورشید گرفتگی هستند، ماه گرفتگی در نیمی از کره زمین که در وضعیت شب باشد و ماه را در آسمان داشته باشند، قابل مشاهده است.

به این معنی که فراوانی جامعه ای که بتوانند ماه گرفتگی را ببینند، بیشتر از خورشیدگرفتگی است و جامعه زیادی شاهد این پدیده هستند.

این محقق حوزه نجوم، اضافه کرد: در شبانگاه جمعه 5 مرداد، ماه در صورت فلکی "بزماهی" (جَدی) بوده و ماه در گره نزولی خواهد ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مشاهده طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در آسمان شامگاهی 5 مرداد

مشاهده طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در آسمان شامگاهی 5 مرداد