مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 25 تیر 1397 ساعت 08:162018-07-16سياسي

مُر قانون و حال فعلی افراد مدنظر شورای نگهبان است


رییس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان همدان گفت: شورای نگهبان هم بنابر مُر قانون و حال فعلی افراد در تایید صلاحیت ها اقدام می کند و احراز صلاحیت بر مبنای پیش بینی آینده نیست.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از همدان، قوانین مجلس شورای اسلامی پیش از ابلاغ، به تأیید شورای نگهبان می رسد تا مغایر شرع و قانون اساسی نباشد و همچنین تأیید صلاحیت نامزدها و نظارت بر انتخابات کشور به جز شوراهای شهر و روستا نیز در حیطهٔ وظایف این شورا جای دارد.

یکی از شروط اساسی در نظام های مردم سالار اصل تفکیک قواست.

به موجب این اصل حکومت به شاخه های مستقلی تفکیک و تقسیم می شود که حیطه مسوولیت و اختیارات مشخص و مستقلی از هم دارند و شاخه های مختلف یک حکومت معمولاً به صورت قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضاییه هستند و موجبات تثبیت حاکمیت مردم را فراهم می آورند.

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دو نوع مسوولیت و اختیار؛ قانون گذاری و نظارت، برای شورای نگهبان در نظر گرفته شده که در بخش اختیارات مقننه، مطابق اصل 94 قانون اساسی، شورای نگهبان، اختیار تصویب یا رد مصوبات مجلس شورای اسلامی را دارد و به علاوه مطابق اصل 93 قانون اساسی، مجلس بدون وجود شورای نگهبان، قانونی نخواهد بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مُر قانون و حال فعلی افراد مدنظر شورای نگهبان است

مُر قانون و حال فعلی افراد مدنظر شورای نگهبان است