مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 24 خرداد 1397 ساعت 11:062018-06-14سياسي

رسوم جالب و کمتر شنیده شده یزدی ها در وداع با ماه مبارک رمضان


یکی از رسوم مردم یزد که در پایان ماه رمضان انجام میدهند، دیدار با علمای شهر، پخت شیرینی ها سنتی و دیدار از اقوام و آشنایان است.

- علی سپهری اردکانی در مصاحبه با خبرنگار فارس در یزد، در خصوص آداب ورسوم مردم این استان در وداع با ماه مبارک رمضان و عید فطر، گفت: در زمان های قدیم یکی از رسومات مردمان استان یزد در سحر عید فطر، مراسم وداع با ماه مبارک رمضان بود؛ چنانچه کسانی که در طول ماه مبارک رمضان بالای پشت بام و دیگر مکان ها به خواندن دعای سحر، ذکر و دعا مشغول بودند، در سحر آخر این ماه به خواندن اشعاری در راستای وداع با این ماه می پرداختند که حالت بسیار حزن انگیزی را پدید می آورد.

مراسم الوداع، خداحافظی یزدی های قدیم با رمضان وی افزود: در مراسم وداع اشعاری را با مضمون الوداع ای ماه تابان، الوداع، الوداع ای ماه رحمت، الوداع، الوداع با گریه خوانده می شد و به این صورت آخرین سحر ماه مبارک رمضان را وداع می گفتند.

پژوهشگر فرهنگ عامه استان یزد اظهار داشت: برای پیشواز از عید فطر به دلیل اینکه در گذشته وسایل ارتباطات وجود نداشت تا رؤیت هلال را ببینند؛ لذا ملاک عید فطر، رؤیت هلال ماه در همان شهر یا شهرهای هم جوار بود؛ همچنین برای اینکه این هلال رؤیت شود، کسانی که در این حرفه تخصص داشتند بعدازظهر روزهای 28 و 29 رمضان به بالای پشت بام های بل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رسوم جالب و کمتر شنیده شده یزدی ها در وداع با ماه مبارک رمضان

رسوم جالب و کمتر شنیده شده یزدی ها در وداع با ماه مبارک رمضان