درس خارج فقه نظام سیاسی آیت الله اراکی/ 46 تفاوت اجتهاد مطلق و متجزی در صحت فهم کلام ائمه(ع)مدرس خارج فقه حوزه علمیه در درس ولایت فقیه خود گفت: احاطه بر تمام روایات و اجتهاد در تمام روایات، در صحتِ استنباط در فهم احکام ائمه اطهار در همان بخش که اجتهاد متجزی در آن بخش مجتهد است دخیل است. - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس"،با هجوم امواج شبهات و اشکالات مکاتب التقاطی و غیروحیانی پس از انقلاب اسلامی و مضاعف شدن این هجمه ها در سالهای اخیر شایسته است نخبگان حوزه و دانشگاه بررسی ادله عقلی و نقلی بحث پراهمیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه را با نگاهی نو و متناسب با فضای جدید جامعه ی جهان اسلام و جامعه ی جهانی مورد بررسی و کنکاش قرار بدهند. در همین راستا سلسله دروس استاد آیت الله محسن اراکی که هر دو مکتب نجف و قم را درک کرده اند، می تواند ارائه دهنده ی بینشی نو و دقیق در این باب باشد. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاهُ عَلی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الطَّیبِینَ الطّاهِرِین مرور استدلال عقلی در جلسات پیش درباره کفایت تجزی در اجتهاد در شرط فقاهتِ ولی امر بحث کردیم. عرض شد می توان به دو دلیل عقلی برای اثبات کفایت اجتهاد متجزی تمسک کرد. دلیل عقلیِ اول، مسئله قبح ترجیح راجح بر مرجوح است که باید گفت غیر مجتهد متجزی در حکم مرجوح است. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |