مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 فروردین 1397 ساعت 09:052018-03-25سياسي

ابوالحسن، شاهزاده‎ای در لرستان


امامزاده ابوالحسن بروجرد یکی از شاخص‎ترین امامزاده‎ها به شمار می‎رود - به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بنای حرم شاهزاده ابوالحسن یا محمدابن حمزه ابن حسن المکفوف ابن احسین الافطس ابن الامام علی بن الحسین زین العابدین ابن الحسین ابن علی ابن ابی طالب(ع) در خیابان صفای بروجرد واقع شده است.

بقعه شاهزاده ابوالحسن تنها مورد توصیف کلی واقع شده و در بعضی منابع هم در حد معرفی به آن اشاره شده است و حمید ایزدپناه این بنا را معرفی و توصیف کرده و از طرفی در فهرست بناهای تاریخی و دایرهالمعارف ایران نیز از این بنا نام برده شده است.

بقعه شاهزاده ابوالحسن به شکل مستطیل ساخته شده و دارای گنبد نیم کره و خوابیده است و در ورودی بنا در ضلع شرقی و در وسط ضلع شمالی و جنوبی بنا پلکانی قرار دارد که به بیرون منتهی می شود، بنای مورد بحث از سه قسمت حیاط، رواق ها و اتاق مقبره تشکیل شده است و گنبد بنا در قسمت شمالی بدنه و روی اتاق مقبره قرار دارد و به فاصله 24 سانتیمتر از کف پشت بام روی بدنه گنبد دریچه های کوری به ابعاد 20 در 20 قرار دارد.

هر چند گنبد بیرونی بنا از نوع هشت ضلعی است، اما نمای آن بر اثر مرور زمان به شکل مخروطی درآمده و در غرب اتاق مقبره یک رواق به طول 17 متر قرار گرفته است که به رواق های شمالی و جنوبی این بنا راه دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابوالحسن، شاهزاده‎ای در لرستان

ابوالحسن، شاهزاده‎ای در لرستان