مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 3 فروردین 1397 ساعت 09:452018-03-23اجتماعي

خوراکی ها، شیرینی‎‎ها و غذاهای نوروزی در ابرکوه


پذیرایی از میهمانان نوروزی با خوراکی‎‎ها و شیرینی‎های خاص از جمله چنگال سییَن، آش وُنگِرُک، گردو و بادام آب گُشا، از آداب و رسوم قدیمی مردم ابرکوه است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در گذشته مردم ابرکوه آداب و رسوم خاصی برای استقبال از نوروز داشتند که یکی از آنها آماده کردن شیرینی‎‎ها و خوراکی‎هایی بود که بعضاً تهیه آن از یک ماه قبل آغاز می‎‎شد.

نکته حائز اهمیت این است که زنان ابرکوهی تمام خوراکی‎‎ها و اقلام سفره هفت سین را نیز برخلاف امروزه که تمام آن‎ها از فروشگاه‎‎ها خریداری می‎شود، خود تهیه می‎‎کردند.

چنگال سییَن چنگال سییَن اصلی‎‎ترین شرینی نوروزی ابرکوه بود که مراحل تهیه آن از اول اسفند آغاز می‏‏شد، بدین ترتیب که ابتدا مقداری گندم را در آب قرار می‎‎دادند تا جوانه بزند و بعد از چند روز، گندم‏‏های جوانه زده بر روی پارچه‏‏ای تمیز در آفتاب پهن می‎‎شد تا کاملا خشک و برای آسیاب و تبدیل شدن به آرد آماده شود.

سپس از آرد حاصله با مخلوطی از آب، هِل سابیده شده، سیاهدانه، رازیانه و دارچین، خمیری تهیه و در تنورهای گِلی که آتشی از هیزم در درون آن بود، به نان‎های کوچک تبدیل می‎شد.

نان مذکور که حالت چسبندگی داشته و هنوز گرم بود، در یک ظرف بزرگ با آب، شیره انگور (ماده شیرین‎‎کننده اصلی شیرینی‎های قدیم)، زعفران، گلاب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خوراکی ها، شیرینی‎‎ها و غذاهای نوروزی در ابرکوه

خوراکی ها، شیرینی‎‎ها و غذاهای نوروزی در ابرکوه