مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 22 اسفند 1396 ساعت 09:502018-03-13اجتماعي

جشن سده سرایان، آیینی برای داشتن سالی پر برکت


کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مراسم جشن سده در روستای دوحصاران شهرستان سرایان از 28 دی ماه تا اوایل بهمن اجرا می شود.

- فریبا کاهنی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: یکی از مراسمی که در این مدت انجام می شود، برافروختن آتش و علاوه بر آن درست کردن حلقه ای از آتش است که به دور سر خود می چرخانند.

وی افزود: همه افراد روستا به شادی و پایکوبی می پردازند و ضمن برگزاری جشن از آجیل هایی که ساخت خود اهالی هستند از قبیل برگه زردآلو، مغز گردو و بادام و تخمه از یکدیگر پذیرایی می کنند.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: در برخی نقاط نیز آتش را برپشت بام خانه ها می افروزند و از روی آن می پرند.

کاهنی با بیان این که شب نشینی ها از جمله مراسمی است که در شب های سده اجرا می شود، تصریح کرد: اقوام و خویشان به خانه بزرگان فامیل می روند و در این مراسم داستان های گذشته و افسانه های قدیم را برای جوانان و نوجوانان بازگو می کنند.

وی ادامه داد: در این دورهمی ها علاوه بر داستان سرایی کتاب هایی مانند فال حافظ، مختارنامه، جنگ های حضرت علی(ع)، امیر ارسلان رومی وشاهنامه می خوانند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جشن سده سرایان، آیینی برای داشتن سالی پر برکت

جشن سده سرایان، آیینی برای داشتن سالی پر برکت