مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 22 آذر 1396 ساعت 05:362017-12-13اقتصادي

جسین بستان کوششی در جهت ساخت نظریه عرفی شدن براساس متون اسلامی


این مقاله که بخشی از یک طرح پژوهشی را منعکس می کند، حاوی کوششی نظری در جهت ارائه نظریه ای درون دینی در باب پدیده عرفی شدن است.

- چکیده این مقاله که بخشی از یک طرح پژوهشی را منعکس می کند، حاوی کوششی نظری در جهت ارائه نظریه ای درون دینی در باب پدیده عرفی شدن است.

این مقاله براساس یافته های مرحله پیشین طرح که در آن از روش استقرا در متون دینی به منظور استخراج عوامل مؤثر بر عرفی شدن استفاده شده است، از روش تأمل نظری در جهت کشف روابط منطقی و عینی میان عوامل استخراج شده بهره گرفته است.

حاصل این تلاش، ارائه نظریه ای اشباع شده در باب عرفی شدن است که درصدد بوده همه عوامل و سازه های تبیین کننده را در خود جای دهد و روابط منطقی میان آن ها را بیان کند.

در کنار اهتمام به تعیین عوامل اصلی و فرعی عرفی شدن، تأملی نیز پیرامون عوامل مسلّط این پدیده صورت گرفته و به طور کلّی پنج الگوی محتمل و در خصوص ایران، الگویی ترکیبی مبتنی بر دو عامل گسترش رفاه طلبی و لذّت گرایی جنسی شناسایی شده اند.

کلیدواژه ها: نظریه سازی؛ نظریه های عرفی شدن؛ جامعه شناسی دین؛ جامعه شناسی اسلامی نویسنده: جسین بستان: هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دو فصلنامه اسلام و علوم اجتماعی - دوره 8، شماره 15، بهار و تابستان 1395 .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جسین بستان کوششی در جهت ساخت نظریه عرفی شدن براساس متون اسلامی

جسین بستان کوششی در جهت ساخت نظریه عرفی شدن براساس متون اسلامی