مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 آبان 1396 ساعت 16:512017-11-18فرهنگي

زیادات کامل الزیارات و مسأله انتساب اثر به ابن قولویه


گزارش ها حکایت از آن دارند که ابن قولویه (د 367ق)، عالم شیعی بغدادی اثری با عنوان کامل الزیارات مشتمل بر روایات مرتبط با فضیلت و آداب زیارت امامان شیعه (ع) تألیف کرده است.

- چکیده گزارش ها حکایت از آن دارند که ابن قولویه (د 367ق)، عالم شیعی بغدادی اثری با عنوان کامل الزیارات مشتمل بر روایات مرتبط با فضیلت و آداب زیارت امامان شیعه (ع) تألیف کرده است.

موضوع این مطالعه نقد متن نسخه مشهور همین اثر و معرفی نویسنده واقعی آن است.

می خواهیم در آن فرضیه ای را بیازماییم که نخستین بار محمد باقر بهبودی ـــ حدیث پژوه معاصر ـــ ارائه کرده، و بر پایه آن، مؤلف کامل الزیارات را عالمی شیعی از نسل شاگردان ابن قولویه با نام حسین بن احمد بن مغیره بوشنجی شناسانده است؛ محدثی که از نظر عالمان رجال شیعه ضعیف و سست مذهب، و روایات او نیز مردود است.

بر پایه دیدگاه بهبودی، بوشنجی کامل الزیارات را با اصل قرار دادن اثر ابن قولویه و افزودن روایاتی چند بدان پدید آورده است.

برای آزمون این فرضیه، نخست استدلال ها و شواهد بهبودی را بازمی شناسیم، آن گاه خواهیم کوشید با مرور کامل الزیارات شواهدی از درون خود متن بر این مدعا بیابیم.

کلیدواژه ها: حسین بن احمد بوشنجی؛ توثیقات عامه؛ نقد متن؛ محمد باقر بهبودی دو فصلنامه صحیفه مبین - دوره 22، شماره 59، بهار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زیادات کامل الزیارات و مسأله انتساب اثر به ابن قولویه

زیادات کامل الزیارات و مسأله انتساب اثر به ابن قولویه