مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 مهر 1396 ساعت 02:412017-10-16سياسي

نگرشی نو بر کارکردشناسی بافت زبانی در فهم و انتقال مضامین نهج البلاغه


یکی از کارآمدترین روش های فهم متن، روش سمانتیک یا معنا شناسی است که در این بین، معنا شناسیِ هم زمانی یا توصیفی، به مطالعه علمی شناخت یک واژه و یا اصطلاح در بافت کلام می پردازد.

- چکیده یکی از کارآمدترین روش­ های فهم متن، روش سمانتیک یا معنا­شناسی است که در این بین، معنا­شناسیِ هم زمانی یا توصیفی، به مطالعه علمی شناخت یک واژه و یا اصطلاح در بافت کلام می­ پردازد.

در این نوع معناشناسی، توجه به بافت زبانی و همچنین، واژه­ های همنشین یک واژه یا اصطلاح، می­ تواند مترجم را در برقراری پیوند منسجم بین واژگان متن، و در نتیجه، تولید معنایی دقیق و منطبق با زبان مبدأ، یاری نماید.

با توجه به صبغه ادبی نثر نهج ­البلاغه و همچنین انسجام و تناسب فزاینده­ای که در بافت آن دیده می­ شود، در این جستار کوشیده ­ایم تا ضمن شناخت اهمیت بافت زبانی، به بررسی و تبیین عملکرد شماری از ترجمه ­های فارسی خطبه ­های نهج ­البلاغه در اهمیت­ بخشی به مقوله همنشینی واژگان و بافت زبانی به منظور دستیابی به تعادل ترجمه ­ای بپردازیم.

بدین منظور، با بررسی سه مؤلفه: عطف واژگان هم­ معنا به یکدیگر، چگونگی اسناد واژگان به یکدیگر و همچنین اضافه واژگان چندمعنا به برخی واژگان خاص و معیّن، به نقش بافت کلام و واژگان هم­آیند در برابریابی ترجمه ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نگرشی نو بر کارکردشناسی بافت زبانی در فهم و انتقال مضامین نهج البلاغه

نگرشی نو بر کارکردشناسی بافت زبانی در فهم و انتقال مضامین نهج البلاغه