مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 مهر 1396 ساعت 10:252017-09-23اقتصادي

شاه بلوط گیلان رو به نابودی


ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان گفت: با وجود بیماری سوختگی به نام آتشک که به جان درختان شاه بلوط گیلان افتاده است،این گونه ارزشمند گیاهی رو به نابودی است.

- دکتر ابراهیم آذرپور در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: امید است به منظور حفظ و احیای شاه بلوط آلوده شده با بیماری سوختگی در سالی که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال سرلوحه آن است، برنامه ریزیهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صورت بگیرد.

وی افزود: شاه بلوط یک گونه نادر ارزشمند صنعتی و دارویی جنگل هیرکانی (جنگل های شمال ایران) است و مهم ترین مناطق تولید شاه بلوط در گیلان ویسرود شفت، سیاه مزگی تالش، قلعه رودخان فومن، شفارود رضوانشهر، شاه بلوط محله بازکیاگوراب لاهیجان است.

ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان ادامه داد: میوه شاه بلوط از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و دارای ترکیبات اسید چرب، نشاسته، ازت، ویتامین ب، فیبر، منیزیم، تانن، آسین، فلاونویید، آمینواسید و برخی از املاح معدنی است.

دکتر آذرپور با اشاره به جایگاه متمایزی که شاه بلوط ایران نسبت به شاه بلوط اروپا و سایر نقاط دنیا دارد، خاطر نشان کرد: نحوه مصرف میوه شاه بلوط در دنیا به سه صورت آب پز، بخار پز و خام است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاه بلوط گیلان رو به نابودی

شاه بلوط گیلان رو به نابودی