مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1396 ساعت 10:102017-07-26دانش

کنکاش ویژگی جدید الکترون با همکاری محقق ایرانی


فیزیکدانان کالج سیتی در نیویورک با همکاری پویان قائمی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف، ویژگی جدیدی از الکترون را کنکاش کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از ساینس دیلی، در حالی که ویژگی های بار الکترون تا حد زیادی در فناوری های روز مانند فرستنده ها و مموری ها کاربرد دارند، جنبه جدیدی از این ذره زیراتمی تا به حال بررسی نشده بود.

این ویژگی ، پتانسیل تحقق ساخت گروه جدیدی از فناوری ها موسوم به "ولی ترونیک" (valleytronics) خواهد داشت که شبیه ابزارهای الکترونیکی و اسپینترونیکی خواهد بود.

این مشخصه جدید الکترون، ناشی از این واقعیت است که الکترون ها در یک بلور موقعیت های مختلفی اشغال می کنند که این موقعیت ها از لحاظ مکانیک کوانتومی منحصربه فرد هستند.

فیزیکدانان کالج سیتی در نیوریورک به رهبری "وینود منون" (Vinod Menon) نشان داده اند چگونه می توان ویژگی "دره" (valley) را با استفاده از نور و با قرار دادن نیمه رساناهای دوبعدی در یک ساختار شکارکننده نور موسوم به "میکروکاواک" (microcavity) تغییر داد.

این عمل موجب ظهور شبه ذرات نیمی نور نیمی ماده شد که مشخصه منحصربه فرد ویژگی "دره" را دارند.

محققان سپس این شبه ذرات را با استفاده از لیزر و از لحاظ نوری کنترل کردند تا به الکترون هایی دسترسی پیدا کنند که "دره" خاصی را اشغال


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کنکاش ویژگی جدید الکترون با همکاری محقق ایرانی

کنکاش ویژگی جدید الکترون با همکاری محقق ایرانی