مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 1 مرداد 1396 ساعت 02:312017-07-22سياسي

کاظم قاضی زاده، محمد علی ایازی، لیلا ملک الشعرایی مقایسه و نقد مفهوم مجاز از دیدگاه طباطبایی و شنقیطی


استعمال مجاز، کنایه، استعاره و دیگر محسنات بدیعی در قرآن، از بارزترین جنبه های اعجاز بیانی قرآن شناخته شده است.

- چکیده استعمال مجاز، کنایه، استعاره و دیگر محسنات بدیعی در قرآن، از بارزترین جنبه های اعجاز بیانی قرآن شناخته شده است.

اغلب اهل بلاغت و ادب، بر آن اتفاق نظر دارند؛ اما در میان مفسران اختلاف دیدگاه در به کارگیری آن در قرآن است.

علامه طباطبایی، مفسر شیعی از موافقان و شنقیطی، مفسر سلفی معاصر منکر استفاده از آن در قرآن است؛ هرچند هردو بر اصل بودن استعمال حقیقی الفاظ قرآن توافق دارند و حتی الامکان مجاز و استعاره لفظی را بر نمی تابند؛ اما طباطبایی درصورتی که ظاهرلفظ منافی با معنای عقلی و ناسازگار با بافت کلمه باشد، قائل به مجازاست و با نظریه­ های متفاوت سعی بر توجیه استعمال الفاظ قرآن در ما وضع له و به نحو حقیقت دارند.

به نظر می رسد، نظریه "روح معنا" از طباطبایی و نظریه "نفی مجاز" شنقیطی در لایه رویین با یکدیگر تلاقی می کنند؛ ولی تفاوت های اساسی دارند.

در این مقاله این دو نظریه بررسی و مقایسه می­ شود.

طباطبایی مجاز را به طورکلی انکار نکرده است؛ اما با توسل به نظریه وضع الفاظ برای ارواح معانی دایره کاربرد مجاز را در قرآن محدود کرده است و تنها درجایی که قرینه ای برخلاف ظاهر باشد، پای مجاز و استعاره را به م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاظم قاضی زاده، محمد علی ایازی، لیلا ملک الشعرایی مقایسه و نقد مفهوم مجاز از دیدگاه طباطبایی و شنقیطی

کاظم قاضی زاده، محمد علی ایازی، لیلا ملک الشعرایی مقایسه و نقد مفهوم مجاز از دیدگاه طباطبایی و شنقیطی