مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 30 تیر 1396 ساعت 12:162017-07-21بين الملل

انتقاد رییس جمهوری قرقیزستان از سیاست گذار به الفبای لاتین در آسیای مرکزی


رییس جمهور قرقیزستان بار دیگر مخالفت خود را با گذار تدریجی به الفبای لاتین در این کشور و سایر کشورهای آسیای مرکزی بیان کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار " در دوشنبه، الماسبیک آتامبایف رییس جمهور قرقیزستان صبح امروز در همایش تمدن آلتای و اقوام هم تبار خانواده زبان های آلتایی که در پایتخت قرقیزستان امروز برگزار شد، بار دیگر مخالفت خود را با انتقال به الفبای لاتین اظهار داشت.

وی با بیان این که الفبای لاتینی خط تمام کشورهای پیشرفته است و گذار به آن به رشد اقتصادی کمک خواهد کرد، گفت: اما از سوی دیگر استفاده از خط بومی مانعی برای رشد کشورهایی مانند ژاپن و کره نشد.

رییس جمهور قرقیزستان با رد کردن چنین تصورات که گذار به خط لاتین با هدف متحد سازی ملت های ترک زبان صورت می گیرد، گفت: گذار به الفبای لاتین بالاعکس باعث دوری ملل ترک زبان خواهد شد.

وی افزود: در واقع گذار به خط لاتین، ایده های پانترکیسم شیوه تفرقه بینداز و حکمت کن که در دوران پادشاهی روسیه و شوروی علیه مردم ما استفاده می شود، را ادامه می دهد.

آتامبایف معتقد است که فاصله گرفتن از خط سریلیک که در دوران شوروی کشورهای ترک زبان را نه تنها بین هم بلکه با تمام ملل اورآسیا در یک جریان فرهنگی مشترک قرار داده بود به معنی فرار از گذشته مردم می باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انتقاد رییس جمهوری قرقیزستان از سیاست گذار به الفبای لاتین در آسیای مرکزی

انتقاد رییس جمهوری قرقیزستان از سیاست گذار به الفبای لاتین در آسیای مرکزی