مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 2 تیر 1396 ساعت 02:062017-06-22سياسي

تعیین سرنوشت در حیات پیشین و رابطه آن با اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک - بخش دوم و پایانی سعادت و شقاوت ذاتی و نفی آن


علامه طباطبایی و پیروان مکتب تفکیک معتقد به وجود حیات پیش از دنیا برای انسان هستند.

بین این افراد درباره تعداد و ویژگی های عوالم مقدم بر دنیا و نحوه حیات انسان در آنها اختلافاتی وجود دارد.

- تعیین سرنوشت در حیات پیشین و رابطه آن با اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک - بخش دوم و پایانیسعادت و شقاوت ذاتی و نفی آن علامه طباطبایی و پیروان مکتب تفکیک معتقد به وجود حیات پیش از دنیا برای انسان هستند.

بین این افراد درباره تعداد و ویژگی های عوالم مقدم بر دنیا و نحوه حیات انسان در آنها اختلافاتی وجود دارد.

1.

استفاده از آموزه بداء بداء یکی از اعتقادات اختصاصی شیعه به شمار می رود که برخی علمای اهل سنت اعتقاد به آن را سبب کفر شیعه می دانند؛ زیرا آن را مستلزم تغییر در علم خداوند و مترادف با جهل پیشین معرفی می کنند.

اما معنای بداء با چنین سوء برداشتی کاملاً متفاوت است.

علامه طباطبایی بداء را به ظهور امری از ناحیه خداوند، بعد از آ نکه ظاهراً مخالف آن بود، معنا می کند.

پس بداء محو امر اول و اثبات امر ثانی است، درحالی که خداوند به هردو عالم است.

این مسئله که امری یا اراده ای از ناحیه خدای تعالی ظاهر گردد که خلاف آن توقع می رفت، مسئله ای واضح و بدون تردید است (طباطبایی، 1374، ج 11، ص523-522).


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعیین سرنوشت در حیات پیشین و رابطه آن با اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک - بخش دوم و پایانی سعادت و شقاوت ذاتی و نفی آن

تعیین سرنوشت در حیات پیشین و رابطه آن با اختیار انسان از دیدگاه علامه طباطبایی و مکتب تفکیک - بخش دوم و پایانی سعادت و شقاوت ذاتی و نفی آن