مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 خرداد 1396 ساعت 23:212017-06-19سياسي

نبرد با مذهب، تغییر ساختارها و نهادها در عصر پهلوی اول


از دیرباز مذهب یکی از مهم ترین عناصر تعیین کننده ی هویت اجتماعی مردم ایران بوده است و این اعتقاد تنها به دوره ی ورود اسلام به ایران محدود نمیشود بلکه در ایران باستان هم مردم این سرزمین معتقد به آیینهای دینی مثل زرتشت و.

- .

مقدمه از دیرباز مذهب یکی از مهم ترین عناصر تعیین کننده ی هویت اجتماعی مردم ایران بوده است و این اعتقاد تنها به دوره ی ورود اسلام به ایران محدود نمیشود بلکه در ایران باستان هم مردم این سرزمین معتقد به آیینهای دینی مثل زرتشت و.

بوده اند و این اعتقاد مذهبی در زندگی سیاسی اجتماعی آن ها نیز دخالت داشته است تا حدی که حتی پادشاهان ایرانی در دوره قبل از ظهور اسلام، خود را برگزیده از جانب اهورا مزدا می دانستند و برای خود مشروعیت دینی قائل بودند.

این علقه ی دینی ایرانیان پس از ورود اسلام به ایران شدیدتر شده و پادشاهان اموی و عباسی برای مشروعیت بخشی به حکومتشان، خود را ظل الله یعنی سایه خدا می نامیدند.

رضاخان که از اعتقادات مذهبی مردم ایران به خوبی مطلع بود، برای جلب آرای ملت و روحانیون، دست به ظاهرنمایی و فریب افکار عمومی زد به نحوی که به شدت خود را یک مسلمان متعصب معرفی می کرد، به زیارت عتبات می رفت، مدال مولای متقیان بر گردن می آویخت، در دسته های عزاداری محرم شرکت می کرد و به نشانه ی عزاداری، گِل به سر می ریخت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نبرد با مذهب، تغییر ساختارها و نهادها در عصر پهلوی اول

نبرد با مذهب، تغییر ساختارها و نهادها در عصر پهلوی اول