مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 خرداد 1396 ساعت 07:562017-05-24سياسي

آنچه مشقت روزه داری در گرما را از بین می برد/ عامل مؤثر پرورش تقوا


از آنجا که روزه با محرومیت از لذت های مادی و مشکلاتی ـ مخصوصاً در فصل تابستان ـ همراه است، تعبیرات مختلفی در قرآن به کار رفته که روح انسان را برای پذیرش این حکم آماده سازد.

- "- گروه فعالیت های قرآنی: آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه ذیل آیه 183 سوره مبارکه بقره به بیان اهیمت روزه پرداخته و آن را سرچشمه تقوا عنوان کرده است که در ادامه متن آن را می خوانیم؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ الرَّحْمَٰنُ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرر شده، همان گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند مقرر شد تا پرهیزگار شوید .

(بقره/ 183) در آیات مورد بحث به بیان یکی دیگر از این احکام یعنی روزه، یکی از مهم ترین عبادات می پردازد و با همان لحن تأکیدآمیز گذشته می گوید: ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده است آن گونه که بر امت های قبل از شما، نوشته شده بود (یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ).

و بلافاصله فلسفه این عبادت انسان ساز و تربیت آفرین را در یک جمله کوتاه، اما بسیار پرمحتوا چنین بیان می کند: تا پر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آنچه مشقت روزه داری در گرما را از بین می برد/ عامل مؤثر پرورش تقوا

آنچه مشقت روزه داری در گرما را از بین می برد/ عامل مؤثر پرورش تقوا