مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 5 فروردین 1396 ساعت 14:252017-03-25اجتماعي

چرا نهاوند برای کوهنوردان جذاب است؟


سراب گاماسیاب سرچشمه یکی از طولانی ترین رودخانه های کشور است که از دامنه کوه سنگی گرو مسیر جاده نهاوند به نورآباد لرستان و در 19 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند سرچشمه می گیرد و در امتداد کوه گرو ادامه می یابد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سراب گاماسیاب، آب رودخانه های متعددی را مانند حرم آباد، قلقلرود و خرم رود را دریافت می کند و پس از مشروب کردن مزارع کشاورزی دشت نهاوند، به رودخانه قره سو و در ادامه به کرخه و در نهایت به هورالعظیم می پیوندد.

این رودخانه در استان کرمانشاه به قره سو، در استان لرستان به سیمره و در استان خوزستان به کرخه موسوم است.

آبدهی متوسط این چشمه ها، حدود 5 مترمکعب در ثانیه است، در بالادست چشمه ها، غاری طبیعی دیده می شود و در محوطه اطراف سراب جنگل کاری شده است، در مسیر این رود با احداث نیروگاه برق آبی و حوضچه های پرورش ماهی، در تولید برق و پرورش ماهی بهره برداری کرده اند، این چشمه جوشان و پرآب با ویژگی های خاص طبیعی، یکی از جاذبه های مستعد گردشگری استان محسوب می شود.

گاماسیاب از دو کلمه گاو و ماهی تشکیل شده است، در بالای سرچشمه رودخانه در قله کوه دو محل پشت سر هم وجود دارد که برف آنها در بیشتر سال ها آب نمی شود و این دو محل در قله کوه گرو و در سمت رو به شمال آن به طرف نهاوند واقع شده است و معمولا تا اواخر تیرماه برف آن دو قسم


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا نهاوند برای کوهنوردان جذاب است؟

چرا نهاوند برای کوهنوردان جذاب است؟