مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 آبان 1395 ساعت 14:512016-10-25سياسي

پروانه مافی: کاپیتولاسیون یادآور تلخ ترین خاطرات سلطه آمریکا است


نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: کاپیتولاسیون برای نسل میانسال ما یادآور سلطه بیگانگان و بویژه آمریکا، انگلیس و روسیه در این کشور بوده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار پارلمانی "، پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به مناسبت 4 آبان سالروز اعتراض به پذیرش کاپیتولاسیون مطلبی منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: کاپیتولاسیون هر چند برای نسل جوان ما، خیلی شناخته شده نیست اما برای نیاکان نسل فعلی یکی از تلخ ترین کلمات بوده است که در خاطره آنان باقی مانده و برای نسل میانسال ما یادآور سلطه بیگانگان و بویژه آمریکا، انگلیس و روسیه در این کشور بوده است.

در ادامه این متن تصریح شده است: در مفهوم کاپیتولاسیون باید گفت که این مفهوم ریشه در فرهنگ استعماری دارد و کشورهای استعمارگر، قانونی را بعنوان حقوق قضاوت کنسولی و برون مرزی برای اتباع خود در قلمرو حاکمیت ملی کشور میزبان و تحت سلطه تحمیل می کنند و در ایران هرچند قراردادهای به این مضمون را در ادوار مختلف از جمله دوران صفوی با اروپا شاهد می باشیم اما با ماهیت استعماری و به شکل تفضیلی آن ,مربوط به عهدنامه ترکمنچای و مابین ایران و روسیه می باشد و در فصول 7،8 و 9 این قرارداد رسما مسائل حقوقی و جزایی اتباع روسیه در ایران مربوط به اختیارت روسیه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پروانه مافی: کاپیتولاسیون یادآور تلخ ترین خاطرات سلطه آمریکا است

پروانه مافی: کاپیتولاسیون یادآور تلخ ترین خاطرات سلطه آمریکا است