مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 آبان 1395 ساعت 18:102016-10-23فرهنگي

ثبت 83 شی تاریخی شهر سوخته در کمیته ثبت آثار ملی منقول


ثبت 83 اثر شهر سوخته موجود در موزه ملی ایران و موزه منطقه ای جنوب شرق ایران در زاهدان از سوی اعضاء کمیته ثبت آثار ملی منقول به تصویب رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما" به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری؛ مدیر کل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی با اعلام این خبر گفت: این آثار حاصل کاوش های باستانشناسی در محوطه تاریخی شهر سوخته از سوی باستان شناسان ایتالیایی به سرپرستی موریتزیو توزی از سال 1346 تا 1357 و سید منصور سید سجادی سرپرست هیات ایرانی از سال 1376 تا کنون است.

فرهاد نظری با اشاره به اینکه ثبت این آثار موزه ای در فهرست آثار ملی در راستای اجرای قانون حفظ آثار ملی مصوب 1309 مجلس شورای ملی است گفت: از این 83 اثر؛ تعداد 23 اثر از موزه ملی و 60 اثر از موزه منطقه ای زاهدان انتخاب شده است.

شهر سوخته با مساحت بیش از150 هکتار از بزرگترین شهرهای قدیم و اولیه فلات بزرگ ایران با حدود 5 هزار و200سال قدمت است که پس از هزار و200 تا هزار و400 سال به سبب جا به جایی بستر رودخانه، دلتای هیرمند و همچنین تغییرات آب و هوایی متروک شد و از بین رفت.

سید منصور سیدسجادی سرپرست کاوش های شهر سوخته پس از انقلاب اسلامی اهمیت شهر سوخته در دنیای باستان و حتی امروزی را در فراوانی اشیاء، زیبایی آن ها و مسایلی این چنینی که در نقاط


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت 83 شی تاریخی شهر سوخته در کمیته ثبت آثار ملی منقول

ثبت 83 شی تاریخی شهر سوخته در کمیته ثبت آثار ملی منقول