مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 1 آبان 1395 ساعت 11:402016-10-22سياسي

نجات شهر عصر مفرغی از نابودی


شهداد محوطه ای بسیار بزرگ متعلق به عصر مفرغ که بر اساس پراکندگی مواد فرهنگی سطحی، حدود 200 هکتار وسعت دارد با اجرای پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم ها از نابودی در امان ماند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما" به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نصیر اسکندری سرپرست پروژه گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم های محوطه شهداد و استادیار گروه باستان شناسی دانشگاه جیرفت با اعلام این خبر گفت: هدف اصلی از انجام این طرح تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه برای جلوگیری از تخریب محوطه است.

وی با بیان اینکه نقشه توپوگرافی از این محوطه تهیه شده است افزود: در این طرح علاوه بر گمانه زنی، یک بررسی سطحی هدفمند برای تعیین وسعت دقیق استقرار این مرکز شهری عصر مفرغی و شناخت الگوی درون استقراری آن انجام شد.

این باستان شناس اظهار داشت: علاوه بر فعالیت های انجام شده به منظور حفاظت محوطه شهداد، آثار معماری بدست آمده از کاوش های پیشین بهسازی، پاک سازی و شن و ماسه های روان از داخل آثار معماری تخلیه شد.

اسکندری گفت: در طرح گمانه زنی محوطه شهداد، به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم های درجه یک و درجه دو محوطه، 30 گمانه آزمایشی به ابعاد 1/5 * 1 متر مورد کاوش قرار گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نجات شهر عصر مفرغی از نابودی

نجات شهر عصر مفرغی از نابودی