مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 6 مهر 1395 ساعت 04:012016-09-27سياسي

حمید رضا طوس مبانی توسعه در نسل های حقوق بشر از منظر قرآن


در نوشتار حاضر بر اساس روش تحلیلی ـ تطبیقی با تبیین میزان قابلیت مبنا سازی حقوق بشر معاصر بر اساس مسئله حق و تکلیف فردی، توانایی آموزه های قرآنی را برای گره گشایی از چالش های توجیهی و توسعه قواعد حقوق بشر ارائه شده است.

- چکیده مقاله: نسل های حقوق بشر صورت بندی جدیدی از توسعه در عرصه نظام بین المللی حقوق بشر است و انتظار می رفت با مبانی خاص و یکسان، توجیهی جامع در تمامی مصادیق حق بشری ارائه دهد.

اما فقدان قدرت توجیهی مصادیق جدیدی از پاره ای از حق های دو نسل نخست مثل حق حیات، جهان شمولی و توسعه، قواعد حقوق بشر را با چالش بزرگی روبه رو کرد.

علاوه بر این، در نسل سوم نیز مبنای توجیهی حقوق بشر کفایت لازم را برای تطبیق برحق های نوین مثل حق تعیین سرنوشت را از دست داده است.

در نوشتار حاضر بر اساس روش تحلیلی ـ تطبیقی با تبیین میزان قابلیت مبنا سازی حقوق بشر معاصر بر اساس مسئله حق و تکلیف فردی ، توانایی آموزه های قرآنی را برای گره گشایی از چالش های توجیهی و توسعه قواعد حقوق بشر ارائه شده است.

این نوشتار ادعا دارد که اندیشه قرآنی اصالت دو ساحت فرد و جامعه، مبنایی جامع و متناسب با حق های نسل های حقوق بشر همانند حق حیات و حق تعیین سرنوشت می باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حمید رضا طوس مبانی توسعه در نسل های حقوق بشر از منظر قرآن

حمید رضا طوس مبانی توسعه در نسل های حقوق بشر از منظر قرآن