مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 شهریور 1395 ساعت 17:102016-08-29فرهنگي

نمایش تمدن مانا در موزه ملی ایران + فیلم


دو روزی است که در گوشه ای از طبقه دوم موزه ملی ایران، بخش ایران باستان، آثاری از یک تمدن کهن ایرانی به نمایش گذاشته شده است، آثاری که هر کدامشان نشان از هنر و صنعت ایران باستان دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری صدا و سیما"، 93 اثر از فرهنگ و هنر مانایی ها در موزه ملی ایران به نمایش در آمده، فرهنگی که کمتر شناخته شده اما تاثیرگذار بر شکل گیری تمدن باستانی ایران نیز بوده است.

هنرمندی مردمان دوران مانا را که در هزاره پیش از میلاد مسیح در شمال غرب ایران ساکن بودند می توان از خمره ای کشف شده که در این نمایشگاه به نمایش درآمده فهمید، خمره ای با نقوش زیبایی از بُز که با دستان هنرمند مردم آن روز ثبت شده و هر شکلی از آن روایتگر داستانی باستانی است.

کمی آنطرف در یک قاب شیشه ای پلاک های نقره ای کشف شده مربوط به دوران مانا را می بینی که در منطقه سقز کردستان یافت شده است ، این آثار نیز مربوط به دوران 7-8 قرن پیش از میلاد مسیح است.

مدیر این نمایشگاه هنر و فرهنگ مانا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما می گوید: صاحبان این تمدن کهن در هزاره پیش از میلاد مسیح در منطقه جنوب دریاچه ارومیه تا حوالی دریاچه زریوار زندگی می کردند.

یوسف حسن زاده به عنوان پژوهشگر تمدن مانایی معتقد است: صاحبان این تمدن با شناخت ذائقه مردم خودشان ابزار را در ق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نمایش تمدن مانا در موزه ملی ایران + فیلم

نمایش تمدن مانا در موزه ملی ایران + فیلم