مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 شهریور 1395 ساعت 10:302016-08-23فرهنگي

ورود واژه های جدید در کتاب زیست شناسی


در حالی که تا شروع سال تحصیلی کمتر از یک ماه باقی مانده واژه سازی در کتاب درسی پایه دهم واکنش هایی را به دنبال داشته است.

این بار واکنش بر سر واژگان مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی است که در کتاب زیست شناسی پایه دهم جایگزین واژه های بیگانه شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایران فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی واژگانی چون فتوسنتز، میتوکندری، اپی گلوت، متابولیسم، سانتروزوم، اگزوسیتوز و پیرنویید را در درس زیست شناسی پایه دهم معادل سازی فارسی کرده است.

کلماتی چون هومئوستازی به هم ایستایی، هیپوتالاموس به زیرنَهَنج، متابولیسم به دگر گشت، فتوسنتز به فروغ آمایی در کتاب های درسی تغییر نام داده است.

همین موضوع موجب شده تا مردم در شبکه های اجتماعی واکنش های بسیاری نسبت به این موضوع نشان دهند.

کاربران شبکه های اجتماعی بر این باورند که به زودی زبان جدیدی از سوی فرهنگستان علوم در کتاب های درسی رواج پیدا خواهد کرد که با ادبیات فارسی سازگاری نخواهد داشت.

در سوی دیگر هم این کارشناسان تعلیم و تربیت هستند که بر این باورند تغییر کلمات در درس زیست شناسی موجب شوکه شدن بسیاری از دانش آموزان خواهد شد.

دانش آموزانی که از سال هفتم با بسیاری از مفاهیم علمی آشنا شده بودند حالا باید کلمات جدید را به کار ببرند که برای خیلی از آنها نامأنوس خواهد بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ورود واژه های جدید در کتاب زیست شناسی

ورود واژه های جدید در کتاب زیست شناسی