مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 4 مرداد 1395 ساعت 10:112016-07-25اجتماعي

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز خبر داد تلاش برای ثبت جهانی تپه باستانی ازبکی


مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز گفت: طرح هایی را برای ثبت تپه ازبکی در فهرست جهانی یونسکو در دستور کار داریم.

- عبدالناصر میرچی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: تپه باستانی ازبکی که سال ها از دید کارشناسان و پژوهشگران و باستان شناسان مغفول مانده بود، یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی و باستانی کشور است.

وی افزود: این محوطه بزرگ و کم نظیر دارای قدمتی بیش از 9 هزار سال بوده و نشان می دهد که در 9 هزار سال پیش در این محوطه تمدنی کهن و قدیمی ساکن بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان البرز تصریح کرد: بر اساس نخستین تحقیقات این محوطه حدود هفت هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) پایه گذاری شده و یکی از قدیمی ترین تمدن های کشف شده در سراسر جهان است و ارزش تاریخی بسیاری دارد.

میرچی گفت: خوشبختانه و یا متاسفانه تاکنون تحقیقات باستان شناسی دقیقی در این محوطه صورت نگرفته است، خوشبختانه این محوطه بکر و دست نخورده باقی مانده و مانند برخی دیگر از آثار تاریخی ما که پیش از انقلاب اسلامی به بهانه کاوش از سوی باستان شناسان خارجی غارت نشده است.

وی بیان داشت: از سوی دیگر باید تاسف خورد که چرا این مجموعه کم نظیر از نظر تاریخی که در حقیقت شناسنامه ای ارزشمند به شمار آمده و می تواند دید


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز خبر داد تلاش برای ثبت جهانی تپه باستانی ازبکی

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز خبر داد تلاش برای ثبت جهانی تپه باستانی ازبکی