مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 خرداد 1395 ساعت 08:362016-05-31اجتماعي

فارس گزارش می دهد قم؛ بهره مند از میراث باستانی، ناتوان از عرضه


استان قم با وجود 12 هزار اثر تاریخی فاقد موزه مناسبی به منظور عرضه اشیای تاریخی است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل از" از قم، شهروندان و مسافرانی که به منظور زیارت و عبادت راهی مسجد مقدس جمکران می شوند بی شک نمی دانند تپه ای که در راه رسیدن به جمکران از جاده قم - کاشان از کنار آن عبور می کنند، یک محوطه تاریخی به شمار می رود که در حدود 7هزار قبل سال رونق داشته است.

اشیای تاریخی به دست آمده از این محوله گویای این حقیقت هستند.

محمدرضا داروغه حسینی باستان شناس در مورد محوطه قلی درویش گفته است: در کاوش های این محوطه در لایه های عصر آهن اول، بسیاری از شاخصه های یک جامعه شهری اعم از تفکیک منازل مسکونی از واحدهای صنعتی، وجود بناهای یادمانی آیینی، مدارک مهم دال بر وجود مدیریت بازرگانی سازمان یافته برون منطقه ای، وجود صنایع حرفه ای اعم از فلزگری، سفال گری و همچنین وجود مدیریت نظامی مشخص شد.

کاوش های قلی درویش بخشی از مهم ترین چالش ها و ابهامات باستانی هزاره دوم پیش از میلاد ایران را روشن و تصویر قابل قبولی از روند تحول و تطور فرهنگی جوامع مستقر در دشت قم را از حدود 4هزار تا سه هزار سال پیش را ارائه کرد.

بی شک کسانی که پروژه تونل عمار یاسر را در قلب شهر قم اجرا می کردند نیز نمی دانستند به لحاظ تاریخی بسیار گران بها است؛ هر چند بدون آن که کاوش کاملی در این منط


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فارس گزارش می دهد قم؛ بهره مند از میراث باستانی، ناتوان از عرضه

فارس گزارش می دهد قم؛ بهره مند از میراث باستانی، ناتوان از عرضه