مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 خرداد 1395 ساعت 00:262016-05-29سياسي

آمادگی صنایع دستی استان فارس برای ثبت جهانی خاتم و قلمزنی مکتب شیراز


رییس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس با اشاره به سابقه هنرهای خاتم و قلمزنی مکتب شیراز گفت: امید است که به زودی مراحل ثبت جهانی این دو رشته صنایع دستی سرعت گیرد.

- سلمان گورنگی در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه منبت آباده با همت هنرمندان این شهر در یک قدمی ثبت جهانی قرار گرفته است، اظهار داشت: ثبت جهانی خاتم و قلمزنی مکتب شیراز نیز در دست اقدام و پیگیری است.

وی با بیان اینکه خاتم شیراز هنری یادگار مانده از دوران ایلخانی است، گفت: قلمزنی و خاتم از هنرهای مکتب هنری شیراز است که همراه با دیگر مکاتب هنری در دوره ایلخانی شکل گرفت و در زمان زندیه به اوج خود رسید.

رییس اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان فارس افزود: مکتب هنری شیراز یکی از مکاتب منحصر به فرد است که با وجود تاثیرگذاری بر دیگر مکتب ها خود تاثیر نگرفته است و هنرهای به جای مانده از ان دوران بسیار قابل توجه و اهمیت هستند.

گورنگی خاطرنشان کرد: برای ثبت جهانی یک اثر ابتدا باید ثبت منطقه ای، جغرافیایی و ملی شود که روند ثبت ملی خاتم سرعت گرفته است اما رشته قلمزنی هنوز مراحل ثبت جغرافیایی را می گذراند.

وی تصریح کرد: برای ثبت جهانی یک اثر شاخصه هایی چون تاییدیه تیم تخصصی یونسکو، استاندارد بودن اثر، همگون بودن با طبیعت و محیط زیست، هویت کارگاهی، ضربه نزدن به ح


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آمادگی صنایع دستی استان فارس برای ثبت جهانی خاتم و قلمزنی مکتب شیراز

آمادگی صنایع دستی استان فارس برای ثبت جهانی خاتم و قلمزنی مکتب شیراز