مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 خرداد 1395 ساعت 00:062016-05-29اقتصادي

دولتمردان قاجاری چگونه اقتصاد ایران را فلج کردند؟


بر اثر هجوم کالاهای ساخته شده و افزایش صدور مواد خام به بازارهای جهانی، نه فقط از رشد صنایع جلوگیری به عمل آمد، بلکه تغییرات عمیقی در اقتصاد جامعه ی ایران رخ داد و تجارت خارجی عامل مهمی در تغییرات جامعه و سازمان حکومت ایران شد.

- اواخر دوران صفویه در ایران مصادف با شکوفایی انقلاب صنعتی در اروپاست که منجر به ایجاد تغییرات مهمی در حوزه ی اقتصاد شد.

بسترهای انقلاب صنعتی اعم از استعمار کشورهای غربی در جهت انباشت طلا و نقره از سویی و توان تولید انبوه کالا در این کشورها و نیاز به بازارهایی برای فروش محصولات خود از سویی دیگر، زمینه ساز این شد که کشور آماج نفوذهای گوناگون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی قرار گیرد.

مهم ترین هدف در نفوذ این کشورها در بُعد حکومتی و سیاسی، اولاً هموار ساختن زمینه برای ورود خود به کشور بود و ثانیاً ایجاد استعماری نو از طریق عوامل موجود در خود کشورها برای استفاده ی تام از منابع و بازارهای کشور هدف.

لذا آنان به دنبال زمینه ای برای تأمین مواد اولیه ی مورد نیاز در صنعت و همچنین تغییر ذائقه، فرهنگ و سبک زندگی مردم این کشورها در جهت تأمین بازار مورد نیاز برای فروش کالاهای خود بودند.

لذا با نفوذ در ساختارها و حکومت ها و بدنه ی مردم و ایفای نقش مستقیم و غیرمستقیم، به دنبال تحقق این هدف بودند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دولتمردان قاجاری چگونه اقتصاد ایران را فلج کردند؟

دولتمردان قاجاری چگونه اقتصاد ایران را فلج کردند؟