مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 6 خرداد 1395 ساعت 05:252016-05-26سياسي

ضرورت تدوین پایان نامه های جامع در زمینه گویش های ایران زمین


حدود 36 تا 39 گویش در کشور وجود دارد که البته علاوه بر آن شاهد لهجه های گوناگون در همه مناطق ایران زمین نیز هستیم.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما استاد فرهنگ و زبان های باستانی دانشگاه تهران در حاشیه نخستین همایش زبان های محلی منطقه فرهنگی کاشان، گفت: در حال حاضر بین هشت تا 10 زبان در کشور وجود دارد که از آن جمله می توان به زبان فارسی، عربی، گورانی و تاتی اشاره کرد.

سید سعیدرضا منتظری تأکید کرد: به طور عمده گویش ها که با مناطق مختلف توانایی برقراری ارتباط را نداشته باشند از بین می روند و واژگان غریبه زودتر روی آنها تأثیر منفی می گذارد.

این پژوهشگر گویش های محلی با اشاره به دسته بندی های موجود در گویش منطقه مرکزی ایران زمین خاطرنشان کرد: گویش های منطقه مرکزی ایران زیرمجموعه هایی مانند گویش های نطنزی و یا کاشانی دارد و خود زیرمجموعه زبان نو غربی به شمار می آید.

وی در ادامه در مورد روش جلوگیری از بین رفتن گویش ها در کشور بیان کرد: باید پایان نامه های جامعی در این زمینه به دست زبان شناسان نگارش شود و با بهره گیری از حضور گویشوران مناطق و نواحی، به حفاظت عملی از گویش ها اقدام کرد.

اولین همایش زبان محلی در 2 بخش نشست علمی و سخنرانی و کتابشناسی با موضوع زبان های محلی با حضور پژوهشگران و محققان در دانشگاه کاشان بر گزار شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ضرورت تدوین پایان نامه های جامع در زمینه گویش های ایران زمین

ضرورت تدوین پایان نامه های جامع در زمینه گویش های ایران زمین