مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 11 اردیبهشت 1395 ساعت 11:552016-04-30اجتماعي

ورف چال، آیین 600 ساله در مازندران + گزارش


به عقیده اهالی منطقه اسک وش آمل، چاه ورف چال به دستور سیدحسن ولی از نوادگان امام حسن مجتبی(ع) حفر شده است - آیین سنتی، مذهبی ورف چال با قدمتی حدود 600 ساله در دامنه های بام ایران برگزار شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری صداوسیما، آیین برف چال که همه ساله در فصل بهار و همزمان با ذوب شدن برفهای دامنه رشته کوههای البرز در منطقه اسک وش بخش لاریجان شهرستان آمل برگزار می شود، جمعه 10 اردیبهشت نیز با حضور پرشور علاقمندانی از آمل در سراسر کشور برگزار شد.

در این روز به رسم دیرینه هیچ مردی حق ورود به روستای اسک وش را ندارد و زنان به منظور حفظ و حراست از روستا برگزارکننده مراسم زن شاهی یا مادر شاهی اند و در آیین برف چال حضور ندارند.

در آیین ورف چال، مردان روستای آب اسک وش لاریجان با خروج بامدادی از روستا به تناسب سن و توان با قطعه قطعه کردن برفها، حمل آن تا فاصله یک کیلومتر و انباشت آن درون چاهی با دهانه یک و عمق 10 متری به منظور ذخیره آب برای دامداران ، رهگذران و گردشگران به سنتی کهن عمل می کنند.

این مراسم که تا نزدیک ظهر ادامه دارد، مردان پس از پر شدن برف در چاه، سفره بزرگی کنار آن پهن می کنند و با خوردن غذاهای سنتی که بر مبنای ادای نذورات جمع آوری می شود، جشن می گیرند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ورف چال، آیین 600 ساله در مازندران + گزارش

ورف چال، آیین 600 ساله در مازندران + گزارش