مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 مرداد 1394 ساعت 05:002015-08-02سياسي

مبانی متافیزیکی علوم طبیعی در تمدن اسلامی - بخش دوم و پایانی سلسله مراتب هفت گانه هستی


تأثیرپذیری علم از مبانی متافیزیکی از مسائل بنیادین فلسفه علم است که ارتباط نزدیکی با مسئله اسلامی سازی علوم دارد.

- ج) سلسله مراتب هفت گانه هستی مسلمانان براساس آموزه های دینی معتقد به هفت آسمان و هفت زمین بودند.

منشأ این دیدگاه به آیه شریفه: الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَ مِنَ الأ رْض مِثْلَهُنَّ (1) و حدیث پیامبر که اشاره به هفت گانه بودن آسمان ها و زمین دارد، (2) برمی گردد.

با وجود اختلاف نظری که در تفسیر این آیه شریفه وجود دارد، اصل هفت گانه بودن آسمان و زمین به عنوان امر مسلم نزد مسلمانان پذیرفته شده است.

(3) یکی از تفسیرهای رایج این است که هر یک از طبقات آسمان به یکی از افلاک اختصاص دارد.

بر این اساس مسلمانان معموره زمین را نیز به هفت قسمت تقسیم می کردند و هر یک را اقلیم (4) می نامیدند.

به بیان دیگر گویی هر یک از اقلیم ها مظهر یا امتداد یکی از آسمان ها بود.

یاقوت و ابوالفداء سخن ابوریحان بیرونی را درباره این اقلیم ها و تقسیمات آن نقل می کنند.

یاقوت شهرهای واقع در هر اقلیم را نیز بر می شمارد و هر یک از این اقالیم را به یکی از افلاک یا طبقات آسمان منسوب می دارد.

(5) روشن است که آشکار شدن نادرستی پندارهای پیشینینان درباره افلاک و اقالیم، تأثیری در نقش ترویجی قرآن نسبت به علوم مختلف و نیز کوشش دانشمندا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مبانی متافیزیکی علوم طبیعی در تمدن اسلامی - بخش دوم و پایانی سلسله مراتب هفت گانه هستی

مبانی متافیزیکی علوم طبیعی در تمدن اسلامی - بخش دوم و پایانی سلسله مراتب هفت گانه هستی