مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 مرداد 1394 ساعت 02:012015-08-01اقتصادي

بوی دلار دل بخش مسکن را برد


یک کارشناس مسکن عمده دلیل کاهش نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان را انتقال سرمایه ها از بخش مسکن به بخش دلالی ارز عنوان و اظهار کرد: - " به نقل از ایسنا، سیامک جولایی اظهار کرد: عمده افرادی که نبض بخش مسکن را در اختیار داشتند کسانی بودند که به فعالیت های دلالی می پرداختند و نسبتی با ساخت و ساز واقعی نداشتند.

این افراد در سال 1391 به دلیل رشد شتابان نرخ ارز، سرمایه هایشان را به بخش خرید و فروش دلار منتقل کردند که عامل اصلی کاهش نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان توسط بخش خصوصی در سال های 1392 و 1393 همین مساله بود.

وی افزود: بسیاری از بساز و بفروش ها نه در ساختمان سازی و نه در بازار ارز، نفع کشور را در نظر نگرفتند بلکه ملاک آنها کسب سود بدون دردسر بود.

این کارشناس مسکن ادامه داد: در آن شرایط مصرف کنندگان واقعی نیز که قصد ساخت و ساز داشتند ریسک نکردند؛ چرا که دلالان بخش مسکن، محاسبات را به هم ریختند و کارهای مشارکتی متوقف و بخش مسکن دچار رکود شد که تا الان هم ادامه دارد.

جولایی با اشاره به سه مقطع سال های 71، 81 و 91 که هر سه دهه قیمت مسکن حدود سه برابر شده، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ طلا و ارز نقش کاذب و تعیین کننده ای در اقتصاد ایران ایفا می کند.

به طور مثال بعضا نرخ جهانی طلا 3 درصد بالا می رود اما در ایران 30 درصد گران می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بوی دلار دل بخش مسکن را برد

بوی دلار دل بخش مسکن را برد