مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 2 مرداد 1394 ساعت 10:452015-07-24پزشكي

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یک عامل بروز سرطان غدد بزاقی


رییس نخستین همایش تومورهای سر و گردن رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان را یکی از عوامل بروز سرطان غدد بزاقی ذکر کرد.

دکتر مهدی خواجوی در حاشیه نخستین همایش تومورهای سر و گردن به خبرنگار خبرگزاری صداو سیما گفت: ژنتیک ، عفونت های ویروسی ، اشعه ، عادات تغذیه ای نادرست و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان از جمله موارد خطرزا در ابتلا به سرطان غدد بزاقی است.

وی درباره نوشیدن مایعات داغ و اثر آن در ایجاد سرطان ناحیه بزاق افزود: نوشیدن مایعات داغ اگر چه روی مخاط دهان ، حلق و مری اثر می گذارد اما جزو عوامل ابتلا به سرطان غدد بزاقی نیست.

خواجوی کار اصلی غدد بزاقی را ترشح بزاق دانست که علاوه بر تاثیر در هضم غذا، دهان فرد را مرطوب نگه می دارد و همچنین مواد ضدعفونی کننده ای در بزاق وجود دارد که از دهان و گلو در برابر عفونت ها محافظت می کند.

وی با اشاره به اینکه ژنتیک نقش مهمی در بروز سرطان غدد بزاقی دارد گفت : در بررسی ها نشان داده شده این بیماری در برخی خانواده ها و ژنتیک فامیلی بیشتر دیده می شود، ضمن اینکه عفونت ها به ویژه عفونت های ویروسی نیز در بروز تومورهای غدد بزاقی موثر است.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اثرات اشعه در بروز این بیماری افزود: افرادی که در معرض بمباران هیروشیما و ناکازاکی بودند ابتلائشان به سرطان غدد بزاقی بیشتر مش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یک عامل بروز سرطان غدد بزاقی

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یک عامل بروز سرطان غدد بزاقی