مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 تیر 1394 ساعت 09:362015-07-01اقتصادي

کاهش مصرف بنزین؛ رویایی که تعبیر نشد


برخلاف پیش بینی های وزارت نفت، با تک نرخی شدن بنزین نه تنها کاهش مصرف این فرآورده نفتی محقق نشده است بلکه میزان رشد مصرف بنزین کشور نسبت به شرایط قبل از حذف سهمیه بندی افزایش یافته است.

- *چرا پیش بینی وزارت نفت درباره کاهش مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن محقق نشد؟با حذف سهمیه بندی بنزین و تک نرخی شدن آن، تنها اهرم انگیزشی مردم برای صرفه جویی و کنترل مصرف خود از بین رفت.

این در حالی بود که استفاده از ابزار سهمیه بندی در کنترل مصرف بنزین از سال 86 تاکنون اثرات چشم گیری داشت به گونه ای که میزان مصرف بنزین در محدود 60 تا 70 میلیون لیتر در روز در هشت سال اخیر کنترل شد.

همچنین با اجرای این مصوبه، افراد کم مصرفی که در حد الگوی مصرف (سهمیه ها)، بنزین مصرف می کردند، با افزایش 43 درصدی قیمت بنزین مواجه شدند ولی پرمصرف هایی که بیشتر از سهمیه ها، بنزین مصرف می کردند، با هیچ افزایش قیمتی مواجه نشدند و در عمل به افزایش مصرف تشویق شدند.

از آنجا که قیمت فعلی فوب خلیج فارس با احتساب هزینه های مترتب مانند حمل و نقل و توزیع حدود 2000 تومان است، هر لیتر بنزین تک نرخی فعلی 1000 تومان یارانه دارد و همچنان قیمت بنزین توزیعی در کشور فاصله زیادی با هدف گذاری قانون هدفمند کردن یارانه ها در این زمینه دارد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش مصرف بنزین؛ رویایی که تعبیر نشد

کاهش مصرف بنزین؛ رویایی که تعبیر نشد