مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 3 خرداد 1394 ساعت 11:052015-05-24فرهنگي

کشف آرامگاه دارای گور دخمه و آثار باستانی نیاکان بختیاری


مهر کیان آثار باستانی کشف شده در دره شمی را متعلق به میراث الیمایی ها دانست و خاطرنشان ساخت که این قوم نیاکان بختیاری ها هستند.

- دومین فصل کاوش های باستان شناسی هیأت مشترک ایران و ایتالیا در کل چندار دره شمی به کشف آرامگاه دارای گور دخمه ای زیر زمینی منحصر به فرد و آثار تاریخی انجامید.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازمهر، جعفر مهرکیان سرپرست ایرانی هیأت کاوش باستان شناسی در کل چندار دره شمی ایذه خوزستان گفت: فصل دوم از کاوش در این محوطه بر اساس تفاهم نامه بین پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مرکز پژوهش و کاوش های باستان شناسی تورینوی ایتالیا به سرپرستی ویتو مسینا انجام گرفت.

مستند نگاری و اسکن لیزر هوشمند سه بعدی نگارکنده ها و نوی کنده های سنگی و صخره ای الیمایی خونگ اژدر، خونگ یار علی وند و خونگ کمال وند دشت ایذه در قالب فصل اول کاوش در سال 1387آغاز و در سال 91به پایان رسید.

او تصریح کرد که با بررسی ها مقرر شد تفاهم نامه همکاری به مدت 5سال دیگر تمدید شود که بر این اساس دومین فصل کاوش نیز آغاز و در سال 93به اتمام رسید.

مهر کیان با اشاره به وجود پیکره مفرغی بزرگ مرد پارتی که مربوط به دوره اشکانی است به بیان گذشته ای از کشف این پیکره و آغاز کاوش های باستان شناسی در این محوطه تاریخی پرداخت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف آرامگاه دارای گور دخمه و آثار باستانی نیاکان بختیاری

کشف آرامگاه دارای گور دخمه و آثار باستانی نیاکان بختیاری