مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 اسفند 1393 ساعت 09:502015-03-05اقتصادي

«صدی سه می گیرم»، حلال است یا حرام؟


گاه در بازار فروشنده ای که کالای خود را مدت دار فروخته و در مقابل آن، چک یا سفته مدت دارگرفته است، نیازمند پول می شود.

در این جا به بانک و یا به شخصی مراجعه می کند و چک مدت دار را به کمتر از مبلغ اسمی نقد می کند، - پول می دهم اما صدی سه می گیرم ؛ این یکی از رفتارهای اقتصادی رایج درمیان مردم است.

سؤالی که در این جا مطرح می شود آن است که این تعاملات از نظر فقهی چگونه است؟ حلال است یا حرام؟ باید یادآور شد که قانون بانکداری بدون ربا بیشتر عملیات بانکی را مورد توجه قرارداد و آن را بر اساس عقود اسلامی ضابطه مند و مشروع کرد اما از بحث و بررسی تعاملات اقتصادی خارج از آن، سخنی به میان نیاورد.

خراسان در گفت وگو باحجت الاسلام دکترسید عباس موسویان، عضوشورای فقهی بانک مرکزی و از صاحب نظران برجسته عقود اسلامی، برخی از تعاملات اقتصادی مردم را مورد بررسی قرار داد.

در این گفت وگو، پس از بررسی ماهیت فقهی برخی از تعاملات اقتصادی مردم، چند قرارداد جدید که در برنامه پنجم توسعه به قانون بانکداری بدون ربا اضافه شده، توضیح داده می شود.

ما شاهد تعاملات اقتصادی بازار بر مبنای عقود اسلامی هستیم بدون آن که اسم این عقود مطرح باشد، وضعیت این ها از نظر صحت چگونه است؟توضیحی که اتفاقاً می خواستم عرض کنم در همین زمینه است و آن این که ما در فقه چند نوع قرارداد د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«صدی سه می گیرم»، حلال است یا حرام؟

«صدی سه می گیرم»، حلال است یا حرام؟