مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 اسفند 1393 ساعت 05:002015-02-28سياسي

تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ


به اعتقاد مسیحیان، خطاناپذیری عطیه ای برای بشر در عصر انقطاع وحی است؛ در صورتی که در مذهب شیعه، وحی رسالی منحصر در زمان رسالت است و عصمت منحصر به زمان وحی رسالی نمی شوند.

- بخش دوم و پایانی خطاناپذیری پاپ در کاتولیک واژه Infallibility به معنای خطانا پذیری، جایز الخطا نبودن، (باطنی، 1374: 335) و در اصطلاح به معنای مصونیت از اشتباهات و خطاها در موضوعات مربوط به ایمان و اخلاقیات است.

(صانعی، 1387: 21) خطاناپذیری در مسیحیت دارای مصادیق متفاوت است؛ بدین معنا که در کلیسای شرقْ تعالیم شوراها، در کلیسای غربْ تعالیم پاپ و شوراها و در کلیسای پروتستانْ کتاب مقدس خطاناپذیر محسوب می شوند.

(آشتیانی، 1379: 245؛ دانستن، 1381: 331) البته به عقیده جوزف راتسینگر، (1) این موضوع در هر جامعه دینی مسیحی هست و تنها در مورد پاپ نیست.

(سیوالد، 1382: 127) خطانا پذیری پاپ به معنای مصونیت وی از تمام اشتباهات و خطاهایی است که پاپ در مقام تعلیم آموزه های ایمانی و فرمان های اخلاقی از آن بهره مند است.

البته برخی اشخاص مانند جی.

اس.

دری در قرن نوزدهم قبل از برگزاری شورای واتیکان اول، پاپ را تنها عامل تجلی تمام کلیسا می دانند و به همین دلیل خطاناپذیری وی را مطلق می دانستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ

تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ