مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 10 آبان 1393 ساعت 05:372014-11-01اجتماعي

پا منبری اثر معنوی ثبت شده در گرگان/ گلستان یکپارچه رنگ و بوی محرم می دهد


همه ساله با آغاز محرم بیرقهای سیاه بر سر در خیمه ها، تکیه ها و خانه های شهرهای مختلف گلستان برافراشته می شود و استان یکپارچه رنگ و بوی محرم می دهد، - به دلیل قدمت بالای شهر گرگان آیینها و سنتهای خاصی در ایام محرم از گذشته انجام می شود که اکنون نیز عزاداران حسینی آنها را زنده نگه داشته اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر، برپایی عزاداری در تکایای قدیمی که در بافت قدیم گرگان قرار دارد و آیین هایی مانند "پا منبری" یا "چهل منبر" در شب عاشورا از جمله رسومات کهن این منطقه است که به عنوان یک اثر معنوی ثبت شده و در محلات قدیمی گرگان با شکوه خاصی برگزار می شود.

صاحب غنی ترین آرشیو اسناد تاریخی شهر گرگان در توضیح مراسم پامنبری شهر گرگان به خبرنگار مهر گفت: در آیین پا منبری که به آن عنوان چهل منبری هم داده اند در یک سری خانه های تاریخی گرگان از قدیم بر اساس نذر و نیاز و یا موقوفاتی که داشتند، اطعام می دادند.

محمود اخوان ضمن یادآوری این نکته که در غروب روز تاسوعا درب خانه ها برای این مراسم گشوده می شود، افزود: معمولا منبرهای قدیمی و تاریخی را در جلوی درب و یا داخل خانه می گذارند و در این خانه ها قرمه سبزی با برنج و معدود مکان هایی خورشت قیمه با برنج اطعام می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پا منبری اثر معنوی ثبت شده در گرگان/ گلستان یکپارچه رنگ و بوی محرم می دهد

پا منبری اثر معنوی ثبت شده در گرگان/ گلستان یکپارچه رنگ و بوی محرم می دهد