مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 مهر 1393 ساعت 15:072014-10-21دانش

پژوهشگران دانشگاه یزد کاشی های خود تمیز شونده ساختند


دانشجویان و پژوهشگران فیزیک دانشگاه یزد ، در ابداعی جدید توانستند کاشی های خودتمیزشونده در این دانشگاه بسازند.

مجری این طرح گفت : در هفتمین نمایشگاه نانو فناوری ایران ، یک نمونه کاشی خودتمیزشونده ساخت دانشگاه یزد ارائه شد که این محصول در آزمایشگاه نانوفیزیک و مغناطیس دانشکده فیزیک و با همکاری یکی از شرکتهای بزرگ کاشی کشور ساخته شده است.

آقای خواجه امینیان افزود : از دستاوردهای نانو ، فناوری سطوح خود تمیزشونده است که با ایجاد یک لایه نانومتری با خواص ویژه روی سطح ساخته می شود.

وی گفت : خاصیت خودتمیز شوندگی با سه پدیده فیزیکی فوق آبدوستی، فتوکاتالیستی و آبگریزی به دست می آید که این ویژگی فوق آبدوستی باعث می شود آلودگی های روی سطح با اضافه شدن یک لایه نازک آب به سادگی از روی سطح بلند شود و سطح تمیز شود.

آقای خواجه امینیان افزود : خاصیت فتوکاتالیستی باعث می شود در اثر تابش نور به سطح، آلاینده های آلی سطح با اکسیژن هوا تجزیه شده و از آن بلند شود همچنین خاصیت آبگریزی از پهن شدگی قطره آب روی سطح جلوگیری می کند و این پدیده باعث می شود با غلطش قطره آب روی سطح آلاینده های سطح را با خود ببرد.

وی با بیان اینکه نمونه کاشی ساخته شده در دانشگاه یزد دارای خاصیت آبگریزی است، گفت : لایه آب روی سطح آن نسبت به نمونه معمولی کمتر پخش می شود و برای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پژوهشگران دانشگاه یزد کاشی های خود تمیز شونده ساختند

پژوهشگران دانشگاه یزد کاشی های خود تمیز شونده ساختند