مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 7 مرداد 1393 ساعت 03:232014-07-28اجتماعي

نابودی چشمه بل نابودی 60 هزار سال تاریخ


در فکر کارشناسان نمی گنجد چشمه بل که الهه آب اورامانات استان کردستان است، چشمه ای مقدس بوده و باید حفاظت شود تا 60 هزار سال تاریخ ادامه یابد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ی کردستان، چشمه بل با مختصات 622877 : X و 3892517 : Y در سیستم UTM و ارتفاع 717 متر از سطح دریا در منتهی الیه جنوب غربی استان کردستان در مرز با استان کرمانشاه از نوادر چشمه های آهکی استان و کشور است.

آبدهی متوسط این چشمه بطور متوسط سه مترمکعب بر ثانیه بوده و یکی از مظاهر بسیار بزرگ فرهنگ اورامی به مثابه اصیل ترین فرهنگ ایرانی از دیرباز تاکنون بوده است.

تفوق جنبه ی معنوی و رازآلود بودن این چشمه سبب شده تا در ادوار تاریخی مختلف کسی را یارای جستجویی در گشایش این راز نباشد چه رسد به دخالت و تصرف در آن.

عملیات اجرایی سد داریان در پایین دست این چشمه و به فاصله 4.

5 کیلومتری از آن در سال 1388 آغاز شد.

آبگیری این سد، به قرارگیری چشمه بل در زیر حجمی از آب دریاچه سد به ارتفاع 112 متر منجر می شود که پر واضح است برای همیشه استان های کرمانشاه، کردستان و کشور را از داشتن این مظهر بزرگ قدرت خداوندی محروم می کند.

ناگفته پیداست که هیچ گاه مقامات این دو استان و مردم شریف منطقه راضی به عدم توسعه نبوده و این منطقه خود زخمیه سال ها توسعه نیافتگی است و از این رو از هر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نابودی چشمه بل نابودی 60 هزار سال تاریخ

نابودی چشمه بل نابودی 60 هزار سال تاریخ