مطالب مرتبط:
21 پایگاه اورژانس تربت حیدریه در حالت آماده باش هستند
آماده باش21 پایگاه اورژانس تربت حیدریه
تاج الدین اویوالی از نیجریه نماینده جدید یونیسف در افغانستان شد
رقابت در قطب جنوب بالا می گیرد؟
نوروز؛ قصه هویت بخش ایرانیان
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 2 فروردین 1403 ساعت 08:302024-03-21فرهنگي

قطب الدین حیدر؛ هویت تربت حیدریه


تاریخی قطب الدین حیدر از جمله بناهای ارزشمند خراسان رضوی که برای گردشگران جذابیت زیادی دارد به نوعی قدیمی ترین اثر فاخر تربت حیدریه و نیز وجه تسمیه نام گذاری این شهرستان است.

- ایسنا/خراسان رضوی مجموعه فرهنگی - تاریخی قطب الدین حیدر از جمله بناهای ارزشمند خراسان رضوی که برای گردشگران جذابیت زیادی دارد به نوعی قدیمی ترین اثر فاخر تربت حیدریه و نیز وجه تسمیه نام گذاری این شهرستان است.

مجموعه ای فاخر که شامل بنای آرامگاهی قطب الدین حیدر، ایوان و شبستانی از مسجد جامع قدیم در مجاورت آن چله خانه و همچنین رباط طبسی می شود، مقبره قطب الدین حیدر با زیربنای حدود 100 متر مربع مشتمل بر ایوانی مرتفع، ورودی و گنبد خانه است.

قطب الدین حیدر متوفی به سال 618 هجری قمری از عارفان و صوفیان نامی ایران زمین از ترکستان به زاوه قدیم جایی در نزدیکی تربت حیدریه کنونی هجرت کرد و در همان جا درگذشت.

از جزییات زندگی و دلیل اصلی مهاجرت قطب الدین حیدر اطلاعات دقیقی در دست نیست اما گفته می شود سکونت و تجمع عارفان و شاعران نامی آن زمان در این خطه از خراسان رضوی در هجرت او تأثیر داشته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در همین ارتباط به ایسنا گفت: مدفن شیخ قطب الدین حیدر در میان محوطه زیر گنبد قرار گرفته و ضریح چوبی آن دارای تاری


برچسب ها: تربت حیدریه - خراسان رضوی - حیدریه - قدیمی ترین - خراسان - نام گذاری - قدیم
آخرین اخبار سرویس:

قطب الدین حیدر؛ هویت تربت حیدریه

قطب الدین حیدر؛ هویت تربت حیدریه