مطالب مرتبط:
قدیمی ترین برج تهران کجاست؟
خودنمایی پرچم روسیه بر برج خلیفه دبی +عکس
برج میلاد در پنجمین روز بهار 1403
تصویر برج آزادی در نوروز 1403‎
احسان یاسین در برج میلاد ملودی های رمضانی می خواند
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 6 فروردین 1403 ساعت 16:502024-03-25اجتماعي

قدیمی ترین برج تهران کجاست؟


برج طغرل قدیمی ترین بنای پابرجای شهر تهران و ری با 900 سال قدمت است که از تمامی بناهای شاخص تهران برتری دارد و در شهرری واقع شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از تسنیم  ، برج 900 ساله طغرل در حوالی آرامگاه ابن بابویه شهرری واقع شده و با کاربری های متعدد از جمله دیده بانی، محل سخنرانی، ساعت آفتابی و آرامگاه سلطنتی طغرل بیک سلجوقی از آثار به جامانده از دوره سلجوقیان محسوب می شود.

این برج تاریخی قدیمی ترین برج تهران است که به واسطه زلزله های متعدد دچار تخریب شده و ارتفاع برج به 20 متر رسیده است و در دوره های مختلف مرمت هایی بر بدنه، بام و پی برج انجام شده است.

بنابر گفته تاریخ پژوهان برج طغرل قدیمی ترین بنای پابرجای شهر تهران و ری با 900 سال قدمت است که از تمامی بناهای شاخص تهران برتری دارد و در میان آثار تاریخی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

این بنا قبل از مرمت های معاصر و در دوره ناصرالدین شاه آسیب جدی دیده بوده و در دوره قاجار یک سوم بالایی بخش شرقی بنا تخریب شد و از پایین نیز تا ارتفاع 3 متری ریزش آجر داشته که یا بر اثر فرسودگی ریخته یا بازدیدکنندگان از آجرها برداشت کرده بودند و بدنه خالی شده بوده است، اما در حین مرمت و خالی کردن بندها تزیینات دوره سلجوقی اعم از نقوش مٌهری پیدا شد و در بخش هایی نیز نقوش مٌهری دوره قاجار مشخص شده


برچسب ها: قدیمی ترین - تهران - قدیمی - شهر تهران - تاریخ - برج طغرل - آرامگاه
آخرین اخبار سرویس:

قدیمی ترین برج تهران کجاست؟

قدیمی ترین برج تهران کجاست؟