مطالب مرتبط:
روایت تلخ بزرگ ترین جنایت جنگی عراق علیه ایران
روایت تلخ بزرگترین جنایت جنگی عراق علیه ایران
روایت تلخ بزرگترین جنایت جنگی عراق علیه ایران
حضور سفیر ایران در عراق در ایسنا
سریال مشترک ایران و عراق سر از نمایش خانگی درآورد
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 25 اسفند 1402 ساعت 11:102024-03-15بين الملل

روایت تلخ بزرگترین جنایت جنگی عراق علیه ایران


 در آغاز عملیات «والفجر 10» در جبهه شمال و تصرف شهر حلبچه، هواپیماهای عراقی با استفاده از عناصر شیمیایی گاز خردل، اعصاب و سیانور، این شهر و روستاهای اطراف آن را بمباران کردند که در نتیجه آن، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، در پی این حادثه، روزنامه انگلیسی گاردین، حمله شیمیایی به حلبچه را بزرگ ترین جنایت جنگی عراق در جنگ علیه ایران دانست و نوشت: دو انگیزه وقوع این عمل وقیحانه را موجب شد؛ یکی ضربه زدن به نیروهای ایرانی در حال پیشروی و دیگری سرکوب اقلیت مورد غضب کُرد.

 در پی حمله شیمیایی به حلبچه، وزارت امور خارجه ایران از دبیرکل خواست تا هیئتی را برای تحقیق به منطقه اعزام کند، اما او اعلام کرد از آنجا که حلبچه جزو قلمرو ایران نیست، مانع حقوقی برای اعزام هیئت تحقیق به این شهر وجود دارد.

بدین ترتیب، بزرگ ترین جنایت های جنگی عراق در شورای امنیت نادیده گرفته شد و سال 1366، در حالی پایان یافت که فاجعه حلبچه به مبحث روز رسانه های گروهی جهان تبدیل شده بود.

کاربرد جنگ افزار شیمیایی به منزله یک سلاح تهاجمی هرچند سومین دوره استفاده عراق از سلاح های شیمیایی به صورت وسیع از ابتدای سال 1367 آغاز شد و تا پایان جنگ ادامه یافت، اما این شیوه به صورت محدود در سال 1365 در استراتژی دفاع متحرک عراق و تصرف مهران به کار گرفته شده بود.


برچسب ها: ایران - حمله شیمیایی - شیمیایی - وزارت امور خارجه ایران - حلبچه - علیه ایران - جنایت جنگی
آخرین اخبار سرویس:

روایت تلخ بزرگترین جنایت جنگی عراق علیه ایران

روایت تلخ بزرگترین جنایت جنگی عراق علیه ایران